Semalam terbaca FB post seorang rakan, saya dah minta izin copy paste untuk dijadikan iktibar.

Ada seorang Ibu Tinggal mengadu nasib kepada saya. Saya hanya tolong dengar, nak komen tak berani.

Beliau isteri kedua seorang usahawan tenggelam timbul. Katanya suami dia hanya suami hari gaji. Beliau sedih kerana suaminya hanya muncul setiap bulan semenjak 5 tahun lepas hanya pada hari gaji.

Segala perbelanjaan beliau kena tanggung sendiri termasuk perbelanjaan dua anak beliau. Dengan madu beliau tiada pergaduhan. Tetapi madunya pun mengadu kepadanya suaminya hanya pulang dekat2 hari gaji. Tujuan pulang adalah mengutip hasil. Beliau akan pulang kerumah setiap isteri 4 hari. Alasan keluar berniaga pada hari lain.

Isteri pertama bekerja di sektor awam dan beliau di institusi kewangan. Jadi yang menjadi persoalan disini, 22 hari sebulan dimana suami wanita2 ini?

Best kan teka teki ni….

“Mengutip hasil” yang dimaksudkan dalam post di atas adalah mengambil wang gaji isteri.

Sebagai seorang wanita, ibu, dan muslim, perasaan marah, geram, benci dan macam-macam lagi timbul bila baca mengenai nasib wanita yang dianiaya oleh suami, tak kira lah dalam perkahwinan monogami, atau jenis-jenis perkahwinan yang lain.

Setelah membuat sedikit kajian dan bacaan lanjut mengenai perkahwinan dalam Islam, saya sangat tertarik dengan ayat Quran 4:3.

Hakikatnya, dalam Quran 4:3 dah diterangkan; monogami adalah pilihan yang lebih sesuai kerana kebarangkalian suami tidak berlaku adil adalah lebih rendah berbanding jika berkahwin dengan lebih dari satu. Namun begitu, walaupun beristeri satu, risiko untuk berlaku zalim masih wujud.
Saya ada tulis sedikit mengenai cadangan apa yang dapat dilakukan supaya masalah-masalah seperti di atas dapat dikurangkan:
My thoughts regarding this case and plural marriage in general:
1) Educate men regarding their duties in marriage, both singular and plural
2) Stricter laws and regulations for plural marriage especially, I agree it should be banned where the husband has insufficient finances for even one wife.
3) Educate women on their rights in both singular and plural marriage
4) Empower women to seek justice when they are not treated with justice in plural marriage
5) Make it easier for women to exercise their right to justice in plural marriage, thus encouraging them to come forward (I hear the process is long, complicated and most women give up/do not pursue for that reason)

If these changes are made, insya Allah, cases like this will become a thing of the past.

Specifically for this case:
1) Even if the wife/wives truly sincere and redha giving the husband their income, please understand he may use it as a means to oppress other women, please do not allow that.
2) Demand that they receive the minimum night turns (minimum 1 in 4 or 7 nights in 28).

Below is a petition to make compulsory pay cut from husband’s income, as what we already have for income tax. This move should discourage injustice and make it easier for women to gain their rights.

Advertisements